Spanskt hembränt

Idag följde jag med familjen till pappans föräldrar för att äta lunch, klockan tre.
Det började med att vi kom dit, sen blev det "puss-på-kinden-hej" som man alltid gör här.
Vi gick en runda i den JÄTTE stora trädgården där det fanns en massa olika fruktträd och buskar.
De hade ett sånt träd som björnen på bilden äter ifrån, ett väldigt typiskt träd härifrån Madrid, med röda frukter som har jätte mycket knottror på sig, det sägs att det är ett smultronträd, ett Madroño. Det känns som att det är jätte mycket kärnor man tuggar på och det är väldigt sött. Men det var gott.

Efter det gick vi in för att börja äta lite, oliver och chips, en vanlig kombination här men en lite mer udda för mig, men det var gott. Sen gick vi in till matrummet för att fortsätta. Där blev det krabba och jamón (nått rökt kött som säljs som hela lår), jag hade dock inte rätt teknik för att få fram allt kött från krabban;) sen blev det tomater med kryddo och väldigt mycket vinäger till det musslor som var fyllda med tomat, paprika m.m och som hade ett friterat hölje på sig, gott! Efter det blev det köttgryta med lamm, potatis och massor av grönsaker.

Och efter det blev det massor av frukt, bland annat den frukten från det där trädet, banan, persika och massa massa annat. Dessutom nån choklad likdnande sak dem har på julen, eller det var inte choklad men inte heller nötter men det smakade bara nötter, det hette almonde eller nått och det är ju en slags nöt? Aja.

Det bästa var iallafall när han farfarn tog fram 5 flaskor med HEMBRÄNT!! Haha eller det var kanske inte hembränt, men det var sprit och vin han gjort av grejerna i trädgården. Smakade dock bara en "likör" han gjort av jordgubb som var väldigt söt men god, men dock stark. Men inte den starkaste sa dem, men vågade inte smaka mer för jag kände av denna lilla smutten tillräckligt.

Och min aupair pappa här bara lurar alla hela tiden, han sa att min mamma var ABBA- Agneta och sen sa han att min brors tjejs mamma var Astrid Lindgren haha, han är rolig.

Sen blev det att byta bajsblöja idag, jipppy!!! Haha men det gick bra.

Det har varit en trevlig dag och även om jag inte fattar vad som sägs runt bordet är det kul att lyssna=)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0