You have to give us a advice when you want to kakanaice

Haha, så sa pappan på engelska till Lorena när hon bajsade ner sig under kvällsmaten. Som ni ser är det inte den bästa engelskan han ligger inne med.

Idag åt jag en jättegod lunch! Jag köpte färska räkor i affären, avokad och baguette. Så när jag kom hem blanda jag räkorna och avokadon, tillsatte citron och oliver (finns olivträd på lekplatsen här, tufft) och över allt hade jag ceasar dressing. Fyyyy vad gott!

Och nu kan jag inte alls köra bilen här fast de säger åt mig att jag ska, men om polisen tar mig här kan jag åka i fängelse och mamman också. Då vill jag inte köra ju... Vet inte hur jag ska göra, mitt körkort gäller ju här, visst pappa?

Men ska våga mig till gymmet imorgon sen shoppingcentret, med bil...?

Kommentarer
Postat av: anna

haha nej du måste ju ta spanskkörkort :P har du inte märkt att man kör baklänges där? ;) hahahaha.

2008-10-14 @ 08:04:51
Postat av: Pappa

Visst gäller ditt körkort i Spanien. Det är ju inom EU och där gäller alla medlemsländers körkort. Vem säger att du inte får köra? Jag skall dock luska vidare om det är så att de kräver ett internationellt körkort i Spanien. Om så är fallet får vi ordna ett sådant. Men mig veterligen skall ditt svenska körkort gälla i Spanien. Puss.

2008-10-14 @ 08:56:49
Postat av: Pappa

Svenskt körkort, eller...



Från och med den 1 juli 1996 får alla med körkort utfärdat i ett EU-land köra spanskregisterarad bil. Dvs. svenskt körkort gäller i Spanien, även om man kör spanskregistrerad bil.



Körkortet kan dock bytas ut men man är som sagt inte skyldig att göra det. Observera att det inte är tillåtet att ha dubbla körkort, dvs. både spanskt och svenskt.



De som har residencia, uppehållstillstånd, var tidigare skylldiga att registrera sitt svenska körkort hos den spanska trafikmyndigheten, Trafico, (Jefatura Provicional de Trafico) inom 6 månader men sedan den 9:e september 2004 är detta inte längre nödvändigt.



En person med uppehållstillstånd i Spanien kan byta ut sitt gällande svenska körkort mot ett likvärdigt spanskt körkort.



Behöver man förnya sitt svenska körkort finns blanketter hos Svenska Ambassaden eller på Konsulaten.



Notera dock följande: De som är bosatta i Spanien och använder sina svenska körkort omfattas numera av lokala regler vid förnyandet av körkort. Svenska ambassaden rättar sig efter de spanska reglerna.



Det betyder att de som har fyllt 45 år och förnyar sitt svenska körkort ska genomgå en obligatorisk läkarundersökning enligt spanska regler. Vidare förnyas körkortet på kortare tid för de som fyllt 45 år. I Sverige förnyas körkortet med 10 år, oavsett ålder.



Kontrollera med Svenska Konsulaten eller Ambassaden i Madrid.





Detta stod på www.spanienkusten.com.



På ambassaden i Stockholm var hon av den åsikten att ditt svenska kk gäller i Spanien.

2008-10-14 @ 09:35:12
Postat av: Pappa

Om du ändå är osäker. Gå in på en polisstation och fråga. De skall veta annars tar de reda på det.

2008-10-14 @ 09:45:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0